2011. december 16., péntek

Szilvalekváros derelye

Mi mindenre jó a nagytakarítás? A spájzba, leltem rá erre a csodaszerszámra, le is fújtam róla a port és beüzemeltem! Nagyon praktikus, mert több fokozat is van rajta, a tészta nyújtásához. Próbálok így ünnepek előtt kevésbé nehezet főzni, ez a derelye, pont kapóra jött.  Készült sajtos változat is, a férjem kedvére, meglepődtem milyen finom ez a változat is.

Hozzávalók:
  • 50 dkg.liszt
  • 2 tojás
  • 3 ek. margarin vagy vaj vagy olaj
  • kis üveg szilvalekvár
  • 10 dkg. zsemlemorzsa
  • porcukor
  • fahéj.
A  lisztből és a tojásokból rugalmas tésztát gyúrtam, majd a géppel kinyújtottam. Akinek nincs gépe, az késfok vastagságúra nyújtsa, lisztezett deszkán..  


A lekvár ha túl híg, keverjünk bele 1-2 kanál zsemlemorzsát. A kinyújtott tésztából, kockákat vágtam, kis halmot raktam a közepére a lekvárból..


széleit vízbe mártott ecsettel lekentem, (így nem nyílik szét és folyik ki a töltelék) összezártam, széleit villával lenyomkodtam

sajtos változat!
A vajat  megolvasztottam, világosra pirítottam benne a zsemlemorzsát. Vizet tettem főni, amikor felforrt, megsóztam, beleraktam a derelyéket. Lassan, gyöngyözve hagytam főni, amíg feljöttek a víz tetejére, ez után még hagytam egy pár percet, szűrő kanállal kiemeltem, megforgattam a prézlibe. Melegen, fahéjas porcukorral tálaltam, a sajtosat sós tejföllel! 

18 megjegyzés:

  1. Imádom és mégis soha nem mertem nekifogni,még én sem tudom miért??? Talán,mert Anyukámnál mindig belakok vele? :))Ezt is felfalnám itt)

    VálaszTörlés
  2. Gyerekkoromban a szomszéd néni sokszor készítette és én ámulva néztem, ahogy a hosszú nyújtófával nyújtotta.....( hát még a cérnametéltnél csodálkoztam nagyokat!)Nem hiszed el, ma nálunk is szilvalekváros derelye volt, de bevallom őszintén az Aldiban vettem....viszont a gulyásleves, az saját főzésű volt. Sajtos változatát nem ismerem....( és még ilyen tésztanyújtó gépem is van, elő kellene venni.....) :)

    VálaszTörlés
  3. Jaj de nagyon szeretem!!! Viszem, és remélem, hoyg hamarosan lesz is!!!

    VálaszTörlés
  4. Nyam,nyam! :-)))
    Milyen jó ötlet, hogy a híg lekvárba zsemlemorzsát tegyünk! Köszi!

    VálaszTörlés
  5. Nagyon guszta , jó régen csináltam én is ! De nagyon szeretem jó szilvalekvárral! Krumplis tésztából szoktam csinálni a derelyét. Nekem is van ilyen gépem nagyon szeretem , de eddig még nem jutott el a "tudatomig" hogy lehetne sima tésztából és ezzel a géppel is csinálni!:-))
    Látod hogy erre rájöjjek ide kellett jönni hozzád!Köszi !

    VálaszTörlés
  6. Talán egy évbe egyszer szánom rá magam, hogy derelyét készítsek, pedig annyira szeretjük... Talán mert nincs ilyen gépem:-)
    Sajtosat még nem ettem, de el tudom képzelni.

    VálaszTörlés
  7. Ne tedd ezt velem!! Imádom a derelyét, és a gombócot annyira, de annyira... :)))

    VálaszTörlés
  8. A nagymamaámnak volt ilyen gépe, kár, hogy nekem nincs. Imádom a derelyét én is, meg a gombócot is.Nálunk mindig egyszerre készült mindkettő:)

    VálaszTörlés
  9. Imádom, de én csak boltit készítek és ritkán. :(
    Méghogy könnyű kaja, ha én leülök derelyét enni, addig fel nem állok, míg kapok levegőt, ja és rengeteg fahéjas cukorral eszem! Jó kis géped van, most elgondolkoztattál! :D

    VálaszTörlés
  10. Aleda, szerencsés helyzetbe vagy, nekem sajnos, már nincs aki főzzön :(

    VálaszTörlés
  11. Bori, én nem szoktam üzletit venni. A sajtos a férjem ötlete volt!Fújd le te is a port róla :)

    VálaszTörlés
  12. Seafalcon, aki csodálatos kenyereket süt, a derelye nem kihívás :)

    VálaszTörlés
  13. Norono, szívesen :) az enyémbe is most kellett egy kevés!

    VálaszTörlés
  14. Éva, a krumplis tésztájút, nálunk barátfülének hívják, és az is nagyon finom. A gépet Anyósomtól örököltem, most használtam először, de biztos nem utoljára!

    VálaszTörlés
  15. Gerdi, eddig én is kézzel nyújtottam. A sajtos a párom ötlete volt!

    VálaszTörlés
  16. Trollanyu, nálunk a gombóchoz, nudli készült. Ez most véletlen, hogy ezzel a masinával készült, megy az kézzel is!

    VálaszTörlés
  17. Barbi, ez bűn, de ha nektek ízlik! Szívesen készítek inkább Nektek házit :) o.k?

    VálaszTörlés