2011. május 27., péntek

Béka süti


Ki ne ismerné, a retro békát, gyermekkorunk sütijét? Talán azok, akik soha nem jártak Erdélyben, vagy Románia bármely részén, mert ez mindig és mindenhol kapható volt, még az ínséges időkben is.  A szüleink azzal riogattak, hogy a süti maradékokat gyúrják össze, de ezzel sem tudták elvenni a kedvünket, imádtuk, és  nagy élvezettel ettük. Most én is ezt mondogatom az én fiamnak, amikor néha elcsábul a láttán. Gondoltam, miért nem csinálok én neki? még csak sütni sem kell ! Gyermeknapra elkészíthető, biztos siker a gyerekeknél  :)
Hogy minél jobban hasonlítson a régi ízhez, én vettem egy piskóta lapot és ebből készült, de darált kekszből is megteszi, alapja akár a kókuszgolyónak.  Ha már eredeti, akkor a  máz sem lehetett más, mint  az itt elterjedt serbet, ami egy sűrű cukormáz, glukóza sziruppal keverve, tartósítószer nélkül készül, és több ízben forgalmazzák. De szerintem helyettesíthető marcipánnal is!

Hozzávalók:
  • 20 dkg. darált keksz, vagy piskóta morzsa
  • 20 dkg. porcukor
  • 5 dkg. kakaó
  • rum aroma
  •  tej, hogy jó gyúrható legyen.
Díszíteni:
  • 1 kis doboz citrom ízű serbet 
  • pár csepp kék ételszínezék

Ezeket jól összedolgoztam, először egy hengert sodortam belőle, majd a hüvelyk újammal kicsit benyomtam a közepét, megformáztam a fejét és az alját, hogy megálljon. Serbetet melegítettem vízgőz fölött, tettem hozzá pár csepp ételszínezéket, és a békák fejére öntöttem. Nagyon hamar köt, ezért nagyon hamar kell vele dolgozni, nekem is az utolsó békám már varangyosra sikerült! A szeme egy-egy csoki pöttyből lett, sőt én még meg is koronáztam!



24 megjegyzés:

  1. Mintha rémlene valami, de nem vagyok benne biztos , hogy ettem ilyet, de nagyon aranyosak lettek.

    VálaszTörlés
  2. Jaj de cuki!
    Ez tényleg csak Erdélyre jellemző süti, mert itthon még nem láttam! Biztos nagyon finom lehet!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egerben minden cukraszdaban volt is és van is még mindig ☺️

      Törlés
    2. Zalaegerszegen is van, és úgy tudom, Zala megye több pontján.

      Törlés
  3. Itteni süti, habár én egyszer láttam Budapesti Europarkban, az InterSparban!

    VálaszTörlés
  4. Igen ez román süti én ettem 20-at

    VálaszTörlés
  5. Nagyon édesek! Nem is hallottam erről a sütiről, sem a serbetről! Igaz, messze vagyok Tőled(-tek)!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon cuki kis békakirályok! Otthon (Erdélyben) lehet még kapni serbetet? Gyerekkorom óta nem láttam...

    VálaszTörlés
  7. Névtelen, én legalábbis úgy tudom,hogy román eredetű!

    VálaszTörlés
  8. M@rti,azért is találtam ki,hogy elkészítem és népszerűsítem itt!

    VálaszTörlés
  9. Gerdi,igen, lehet kapni, nagyobb élelmiszerüzletekben! Én is véletlenül találtam rá, hosszú évek óta,már szinte el is felejtettem létezését.

    VálaszTörlés
  10. A lányaim is azt kértek, amikor egyszer beültünk egy cukrászdába.:) De sajnos, azóta sem jutott eszembe, hogy magam is készíthetnék nekik.:P
    Ilyen serbetet valamikor az ántivilágban láttam, papírdobozban, de nem hittem volna, hogy még létezik.

    VálaszTörlés
  11. sedith, én is pont így jártam, innen az ihlet! Akkor csendben megsúgom, a serbetet, a Kauflandba vettem, ott keresd a mogyorókrémek, lekvárok polcnál:)

    VálaszTörlés
  12. Köszi a választ, Márti! Most már azt is tudom, hol keressem, ha legközelebb hazautazunk.

    VálaszTörlés
  13. Gerdi, örülök, hogy segíthettem :)

    VálaszTörlés
  14. Érdeklődnék, hogy a serbetet hol lehet beszerezni?

    VálaszTörlés
  15. Egerben városi sütiként kezelik, úgy tudom, hogy már be is vették a város kuriózumai és védett értékei közé. Milyen érdekes, nem gondoltam volna, hogy eredetileg román süti.
    De jó tudni, hogy ha arra járok is tudok enni.
    Pesten kértük anno cukrászdában, teljesen döbbenten válaszoltak, hogy béka csak a szomszéd kisállat kereskedésben van. :)

    VálaszTörlés
  16. Eger kornyeken minden cukraszdaba megtalalhato.

    VálaszTörlés
  17. Francia süti "minyon" a neve Párizsban nagyon sok féle formában található , egyszerű kocka, félgömb, béka, alma, körte stb.

    VálaszTörlés
  18. Nagykanizsán is minden cukrászdában van. De nagyobb, mint a minyon. Hiába kerestem máshol, pl Budapesten sehol sincs. Nagyon örülök a receptnek, így már otthon is meg tudom csinálni.

    VálaszTörlés
  19. Imadom ezt a desszertet. Szeretném elkészíteni de nem tudom hol lehet beszerezni a citrom ízű serbetet. Segítsetek legyszives

    VálaszTörlés
  20. BÉKA MINYON 🐸🐸🐸
    Valószínű, hogy sokan nincsenek is tisztában vele, hogy ez egy igazi kanizsai specialitás, hiszen velünk él óvodás korunk óta. (Feltéve, ha a '70-es évek után lettünk azok.) A születés körülményeiről, miértjeiről, mikéntjéről sajnos nem tudunk sokat. Az első🐸🐸🐸 valamikor 1970 környékén formálódtak a kanizsai cukrászüzemben. Maradék sütemények, süteményszélek adták az alapanyagot, 3 ujj pedig a formát. Véletlenül vagy tudatos volt a létrejötte? A szín vagy a forma volt előbb? Válaszra váró kérdések...
    Az tény, hogy olyan népszerűre sikerült, hogy nincs gyerekeknek farsang, bál nélküle, de a szülők is szívesen vállalják a magányosan maradt békák elpusztítását. 😎🐸❤️💚️😋

    VálaszTörlés
  21. Egerben a Béka süti legalább 32 éves. Kapható a Marian cukrászdában és általában a Szenátor-házban. Éppen nassolok egyet írás közben :). A Dobos cukrászdában és a Márka kávézóban kezdődött ismeretségünk valahol a 80 években. Mára már egyik hely sem létezik.

    VálaszTörlés
  22. Én kb ezelőtt 1 hete voltam Erdélyben de sajnos egyik cukrászdában sem találtam 😔. Imádom ezt a sütit gyerek koromban nagyon sokat ettem ez kB 30 éve volt. De örülök hogy meg van a recept így én magam is el tudom készíteni és a gyerekeim unokáim biztos imádni fogják. 😊😊😊

    VálaszTörlés