2013. április 2., kedd

Töltike


Elengedhetetlen Húsvéti "kellékünk"! Nálunk, nagy kedvenc, és főleg ilyentájt, amikor megjelennek az első friss, mindenféle zöld levelek, szerintem, innen ered  a neve is,"töltike" a zsenge apró levelektől. Ahány ház annyi szokás, ebben az esetben is, én így tanultam Anyósomtól. Készíthető, a karalábé leveléből, (méltatlanul tépetik le a piacon, pedig nagyon finom!) útilapuból, lósóskából, szőlőlevélből, vagy friss zöldkáposztából, füstölt hússal vagy anélkül, szóval, csak bátran, mert minél zöldebb, annál finomabb! A felsorolt levelek keveréke, ezek együttese felejthetetlen ízt kölcsönöz !

Hozzávalók:
  • kisebb fej zöldkáposzta
  • 6-8 karalábélevél
  • 20-25 dkg. sóska
  • 1 csokor medvehagyma
  • 2 csokor friss kapor
  • 2 ág csombor
  • fél kg. füstölt oldalas 
  • 60 dkg. darált hús
  • 1 marék rizs
  • só, bors. 
A káposzta és karalábéleveleket, leforráztam, vastagabb erezetét kivágtam. A töltelékhez, elkevertem a húst a fűszerekkel+ az egyik csokor aprított kaporral, rizzsel, majd a káposzta, karalábé-leveleket megtöltöttem. Cserépedény aljára  tettem a csombort, a felvágott oldalast, a sóskát, medvehagymát, és a megmaradt káposztát laskára vágva, erre jöttek egymás mellé a töltött káposzták, a tetejét vágott kaporral megszórtam, felöntöttem vízzel, éppen csak, hogy ellepje, enyhén megsóztam,  lassú tűzön főztem. Tejföllel meglocsolva tálaltam.



12 megjegyzés:

  1. Ezek a töltikék nagyon-nagyon finomak lehetnek! :) Nálunk karalábélevél, medvehagyma és sóska nem szokott kerülni bele, de nagyon jól hangzik, egészen más lehet az ízvilága, mint csak káposztával készítve! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban, ezektől lesz más,finomabb! a medvehagymát én is most tettem hozzá pluszba, de nem rontott rajta :)

      Törlés
  2. Guszta, nagyon finom lehet! Még így nem készítettem de eltudom kébzelni hogy mennyire finom lehet ezektől a friss zöldségektől!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bármilyen levél megtölthető (majdnem) igazi tavasz a télben!

      Törlés
  3. De guszta abban a kis kosárkában:)

    VálaszTörlés
  4. Egyszerűen mesés lehetett!!! Az én dédikém is így csinálta...

    VálaszTörlés
  5. Hűű, ez aztán nagyon finom lehet, én még nem is találkoztam ezzel a recepttel. Nagyon klassz a kosarad is. :)

    VálaszTörlés