2013. április 28., vasárnap

Medvehagyma krém


A medvehagyma tárolását, általában úgy szoktam megoldani, hogy felaprítom és lefagyasztom, de, amikor megláttam Barbinál, megtetszett és most ezt is elkészítettem. Köszi Barbi ! nagyon szuper  :)

Hozzávalók /egy kb.4 dl.-es üveghez/:
  • 2 nagy csokor medvehagyma
  • 1 dl. olívaolaj
  • 2 ek. jódmentes só.
A medvehagymát, alaposan megmostam, papírtörlőn leszárítottam, kicsit összevágtam, így dobtam a késes aprítóba, apránként hozzáadva az olajat, pépesre zúztam. Hozzáadtam a sót. Az üveget alaposan kimostam, a mikrosütőben 3 percig csírátlanítottam, kesztyűvel (!!) kivettem, belekanalaztam a krémet. Jól lezártam. Miután kihűlt, hűtőbe tárolható. Tésztákhoz, húsokhoz, vagy csak levesbe ízesítésre, szóval, bármihez felhasználható!


Pár szó a medvehagymáról: 
(Allium ursinum)
 Nevét arról kapta, hogy a medve kibújva tavasszal a barlangból, ezt fogyasztja szívesen! Egész Európa terén megtalálható. Levelei kora tavasszal jelennek meg, és a nyár közepére elszáradnak. Április-májusban virágzik, és még virágzás előtt szedik, és frissen használják fel, mert szárítva gyógyhatásuk gyengül.
Évelő növény. A nedves, árnyas erdőkben érzi jól magát, az enyhén savas talajt kedveli. 

Erősen fokhagyma "illatú", szedésében ez is segítségünkre lehet, ugyanis, ránézésre, könnyen összetéveszthető, hasonló körülmények között élő két  növénnyel is, a májusi gyöngyvirággal, és a kikericcsel. Mindkét esetben az eredmény súlyos, esetenként halálos mérgezés lehet, mivel az említett két növény levelei emberi fogyasztásra alkalmatlanok!
Kedvezően hat a gyomorra, a bélrendszerre, krónikus hasmenés és szorulás ellen jó hatású, a szédülést, fejfájást enyhíti, a magas vérnyomást csökkenti, tisztítja a vesét és a húgyhólyagot, elősegíti a vizelet ürítését, tisztítja a vért, de,véralvadásgátló szerekkel együtt szedve viszont nem javasolt, mert a vérzés kockázatát fokozza! Idegrendszerre gyakorolt nyugtató hatása kiemelkedő. Női problémák, illetve nőknél változó kori panaszok esetén segít. A  védikus tanítások szerint radzsasztikus ételek, azaz a vágyat, szenvedélyt erősítik, illetve az érzelemtestre hatnak. Szóval, ha egészségesek vagyunk, együnk minél többet ! :D

Kedvcsinálónak íme 4 receptem:


Medvehagymával töltött csirkemell
 
Medvehagyma krémleves
Medvehagymás túrókrémmel töltött vajastészta
Sóskás-medvehagymaleves krumpligombóccal


8 megjegyzés:

  1. A medvehagymával az idén ismerkedtem meg eddig nem tudtam milyen az íze! Túrókrémnek készítettem el egyrészét és mivel két csokrot vettem a TV-ben láttam egy szakács mondta ezt a módszert ahogy csináltad. Én nem aprítottam fel csak kicsit összevágtam sóztam és olajat öntöttem rá. Hűtőben tárolom amíg fel nem használom. Jó kis receptjeid vannak hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy is jó, ahogy Te készíted. Én is pár éve fedeztem fel, nincsenek gyermekkorhoz fűződő emlékeim róla,viszont nagyon megszerettem. Amikor a piacon vettem,a mögöttem álló néni megkérdezte mire használom?

      Törlés
  2. Jajj, nekem is kell medvehagyma:) És olyan szép az a tálkád is:)

    VálaszTörlés
  3. Jaj, ezt én is fel tudnám használni sokmindehez:) A tálkát én is kiszúrtam:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tálkát,hamutálnak árulták, de én a konyhába tálkának használom :D

      Törlés
  4. Miért jódmentes sót kell használni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apukámtól tanultam,hogy a savanyúsághoz, tartósított zöldségekhez soha ne jódozott sót használjak. Első sorban,az eltarthatóságát, az ízét, befolyásolja. Pl.a savanyúságban a zöldségek megpuhulnak a jódtól!

      Törlés