2012. június 21., csütörtök

Kerti laboda





Népies nevei. Ízetlenfű, ízetlen laboda, német paréj, spanyol paréj, paréjlaboda, labodaparéj, angol paréj, szellemfű.

Felhasználása: Napjainkra elfelejtették, de már a gyűjtögető társadalomban főzeléknövényként használták. A középkorban különböző gyógyhatást tulajdonítottak neki. Később ezek a hiedelmek elhalványultak, így Diószegi a XIX. sz. elején már csak főzeléknövényként ajánlja. Ugyancsak a XIX. században, hatalmas leveleit vaj csomagolására használták. A mediterrán vidéken nyersen, salátának készítik. Magja kék festéket szolgáltat, ezért régebben festőnövényként is termesztették. A kerti laboda C-vitamin-tartalma érdemel figyelmet, ez a spenótéval megegyezik.

Felhasználása a spenótéhoz áll a legközelebb. Azzal szemben azonban nagy előnye, hogy a spenót gyors felmagzása után nyáron a laboda még sokáig szedhető és fogyasztható. A labodáról egész tenyészidejében szedhetünk használható leveleket. Tehát a gyűjtési idő nincs korlátozva, júniustól szeptemberig mindig ad konyhánkra elég anyagot, főleg, ha időnként megöntözzük. A víz azért fontos számára, mert a nagy szárazságot nem tűri, gyorsan felnyurgul.
Csak Mercinek, hátha kint is megtalálod :)  németül: Gartenmelde !! 
 Angolul: Orach, Mountain spinach.

Forrás: INNEN
 

3 megjegyzés:

  1. Én is láttam a kertben 3 szálat. Véletlenül nőtt oda. Nem tudtam mit kezdeni vele, de most okosabb lettem. Köszi a bejegyzést, nekem hasznos volt.

    VálaszTörlés
  2. Mi egy nagy levelű gazt neveztünk labodának, ami nem hiszem hogy ehető lenne, de nem is hasonlít ehhez. Nem láttam még ilyen növényt, de nagyon hasznosak az ilyen bejegyzések, már megint tanultam, köszi!

    VálaszTörlés
  3. Márti, nagyszerű a tájékoztatásod. Éppen SEditkét faggattam a labodáról:)

    VálaszTörlés