2013. május 21., kedd

Az eper az a szamóca?




Kíváncsian várok minél több véleményt, észrevételt ezzel kapcsolatban !


Idestova 23 éves problémámra kerestem a helyes választ, ha úgy vesszük ide illő, mert hiszen egy, (azaz két) gyümölcsről van szó! Biztos, sokan már a címből értik miről is fogok írni, de, úgy érzem nem elegen. Minden nyár elején, hogy stílusosan írjam”kinyílik a bicska a zsebembe” amikor megjelenik a piacokon az eper, és kiírják, hogy „szamóca”!
Tudom, sokan gondolhatják legyintve, hogy az íze a lényeg, na, de éppen ez az!

Egy biológia tanárt is kérdeztem, mi a kettő közti eltérés, szerinte semmi(?) …mivel nem tudott meggyőzni, továbbra sem hagyott nyugodni a téma, nem voltam rest, és utána olvastam egy kicsit:
 „A  termesztett  fajokat, eper, földiepernek nevezik. Botanikailag az eper és a szamóca két különböző növény” írja a Wikipedia, majd a továbbiakban végig, szamócának nevezi az epret!
Erdei szamóca =  Fragaria vesca, földieper = Fragaria- igaz, egy családból származnak.


Kutattam ezt azért, mert kérem mifelénk a szamóca ez….




amit az erdőben szedünk, aminek nagysága nem nagyobb a körmömnél, ízét és illatát még csak egy napon sem lenne szabad említeni,  a termesztett földieper társáéval, annyira más, csak az nem tudja a kettő közti eltérést aki nem kóstolta az erdei szamócát!

Na, most, hogy már leírtam, és e téren is kiállok a másság mellett ;-) nyugodtabban alszom…. persze, mindaddig, amíg kimegyek a piacra és meglátom azt a bizonyos táblát!

15 megjegyzés:

  1. Egyetértek veled. Én sem szeretem ezt a megtévesztést.
    Engem úgy tanítottak annó, hogy szamóca az "vadon" terem az erdőben.
    Az epret meg termelni kell otthon, mezőgazdaságban...

    Viszont Bálint gazdának is más a véleménye:

    http://www.balintgazda.hu/minden-heten-szuret/junius/szamoca.html

    VálaszTörlés
  2. Az eper - bizony - helyesen szamóca. Az eper nagy fán terem. Nagyanyám kertjében gyerekként a nyári vakációban gyakran lakmároztam belőle. Éretten fekete volt és megfogta a kezemet, számat.
    A szamócát eleinte földi epernek hívták, hogy megkülönböztessék a fán termőtől. Később a földi elmaradt, s maradt az eper.
    Végül is mindegy, hogy epernek, vagy szamócának nevezzük, a lényeg, hogy egy nagyon finom gyümölcs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az általad említett eper,az nálunk faieper. Oké,de akkor ez a pici finomság az micsoda,erről nem írsz!

      Törlés
  3. Nálunk a fán termő epret faiepernek nevezik (van sötét és fehér változata is), azt az apró szeműt amit erdőkön - mezőkön lehet szedni, azt szamócának, a termesztettet pedig epernek. Aztán, hogy az eredetük közös-e azt nem tudom, de valószínű, szerencsére nálunk nem írnak ki ilyen megtévasztő neveket, vagyis én még nem találkoztam vele. Az biztos a szamócát egy napon se lehet emlegetni az eperrel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm,és nem csak azért, mert szóról-szóra egyetértek veled!

      Törlés
  4. Számomra az erdőn-mezőn termő, apró, zamatos gyümölcs a szamóca, a kerti az eper. Mifelénk az elnevezéssel megkülönböztették a kettőt. Nem olvastam ugyan utána, de osztom a véleményedet.
    A fán termőt szintén epernek neveztük, ahogy Kati mondja, faiepernek.

    VálaszTörlés
  5. Nálunk az eper fán terem. Van belőle klasszikusan fekete eper (Morus nigra) és fehér eper (Morus alba). Érdekesség, hogy a fehér eper gyümölcse lehet fehér, fekete egyaránt. A botanikusok a nigra és az alba változatot a levél alakja alapján különítik el. Az eperfából készül a jóféle pálinkás hordó.

    Ha nem fán terem, akkor földi eper, vagyis szamóca a neve.
    :) Mivel a mi síksági erdeinkben ritka a vadon termő fajta, talán ezért nem alakult ki az a különbség, mint amit említettetek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen,ahogy fent is említették,a fán termőt,egyszerűen faiepernek nevezzük. Olvastam arról is,hogy maga az eper szó, a "fáról" költözött a köztudatba. Igazad van,az erdei szamóca, nem terem meg a síkterületeken! Köszönöm az észrevételt :)

      Törlés
  6. Fai eperről csak hallottam,ugyanis nálunk nem terem meg,Viszont én is pontosan úgy tudom ahogy leírtad, botanikailag az eper és a szamóca két különböző növény.A fajoktól való megkülönböztetés végett erdei epret szamócának,a termesztettet földiepernek hívjuk.Ha van rá lehetőség megízlelni,rögtön megszületik a vélemény,ég és föld az ízvilága,nekem a szamóca az igazi,amit az erdőn napsütötte tisztásokon szedünk,a mezeit tokos epernek hívjuk,annak nehezebb leszedni a zöld részt,azért tokos a neve.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm,hogy megerősítesz ebben! bár,úgy látom,többnyire csak az Erdélyiek látják így :)

    VálaszTörlés
  8. Márti, néhány napja olvastam egy cikket, ami a szamóca elnevezés helyességét igazolja. Az eper a fán termő, a földön termő az szamóca. Legyen kerti, vagy vadon növő. Ez a tudományos álláspont. Nekem akkor is marad az apró a szamóca, a kerti meg eper:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! azt hiszem,én is maradok a saját elképzelésemnél;)

      Törlés